Preskočiť na obsah

Automatické pozastavenie prevádzky vozidla po vážnej dopravnej nehode

dopravna nehoda

Legislatívna novinka.

Na základe zákona 106/2018 Z.z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov prišlo k nasledovným zmenám:
§ 45

Povinnosti prevádzkovateľov vozidiel.

(1)Prevádzkovateľ vozidla je povinný

d)vozidlo kategórie M1 a N1 po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti,46) ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo ustanovených lehôt.
 
§ 47

 Pozastavenie prevádzky vozidla.

 (1)
Pozastavenie prevádzky vozidla je obmedzené časové obdobie, počas ktorého nie je povolené používanie vozidla v cestnej premávke. Ak po uplynutí obdobia pozastavenia prevádzky dôvody pozastavenia pominuli, vozidlo sa môže používať v cestnej premávke bez toho, aby sa vyžadoval nový proces schválenia vozidla na prevádzku v cestnej premávke.
 (2)
Prevádzka vozidla je pozastavená, ak
a)pri technickej kontrole boli zistené nebezpečné chyby a vozidlo bolo hodnotené ako „nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke“,
b)pri emisnej kontrole boli zistené nebezpečné chyby a vozidlo bolo hodnotené ako „nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke“,
c)je vozidlo kategórie M1 a N1 po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy.
 (3)
Pozastavenie prevádzky vozidla je účinné do doby, kým sa vozidlo nepodrobí
a)technickej kontrole opakovanej, ak nastali okolnosti podľa odseku 2 písm. a),
b)emisnej kontrole opakovanej, ak nastali okolnosti podľa odseku 2 písm. b), alebo
c)odstráneniu chýb vzniknutých pri dopravnej nehode alebo škodovej udalosti v certifikovanom mieste opravy a následne technickej kontrole pravidelnej mimo ustanovených lehôt, ak nastali okolnosti podľa odseku 2 písm. c).
 (4)
Úspešným absolvovaním príslušnej kontroly podľa odseku 3 možno opätovne prevádzkovať vozidlo v cestnej premávke bez toho, aby sa vyžadoval nový proces schválenia vozidla na prevádzku v cestnej premávke.
 (5)
Na účely absolvovania technickej kontroly alebo emisnej kontroly podľa odseku 3 môže vozidlo použiť cesty medzi miestom opravy a stanicou technickej kontroly v najbližšej obci alebo pracoviskom emisnej kontroly v najbližšej obci. Vodič vozidla je povinný hodnoverným dokladom preukázať kontrolným orgánom v cestnej premávke, že oprava vozidla bola ukončená v daný deň a vozidlo používa cesty medzi miestom opravy a stanicou technickej kontroly v najbližšej obci alebo pracoviskom emisnej kontroly v najbližšej obci.
 (6)
Ak sa vozidlo nepodrobilo technickej kontrole alebo emisnej kontrole podľa odseku 3 do šiestich mesiacov, prevádzkovateľ vozidla je povinný bezodkladne požiadať o
a)dočasné vyradenie vozidla z evidencie, alebo
b)vyradenie vozidla z evidencie.
 (7)
Iná osoba ako certifikované miesto opravy nesmie odstraňovať chyby na vozidle vzniknuté pri dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktoré mali vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy.
 
Uvedená zmena platí od 1.1.2022 len pre kategóriu vozidiel M1 a N1 s dátumom prvej evidencie po 1.1.2005.

Každé vozidlo po vážnej dopravnej nehode bude mať automaticky pozastavenú prevádzku vozidla (STK) bez akéhokoľvek administratívneho procesu, a to od okamihu vzniku vážnej dopravnej nehody až po opravu všetkých poškodených hlavných bezpečnostných prvkov na vozidle v opravovni a úspešnom absolvovaní TECHNICKEJ KONTROLY. 

Všetky vážne dopravné nehody sú vedené v evidencii dopravných nehôd ISDN (informačný systém dopravných nehôd), ktorý spravuje Policajný zbor Slovenskej republiky. 

Odporúčanie pre klientov

Aby sa o rozsahu a závažnosti poškodenia informovali už pri obhliadke vozidla v servise. Po vykonanej oprave musí byť každé motorové vozidlo podrobené technickej kontrole, v opačnom prípade sa vozidlo považuje za nespôsobilé pre prevádzku v cestnej premávke. 

Po oprave poškodených hlavných bezpečnostných prvkov v oprávnenom servise a úspešnom absolvovaní technickej kontroly sa vozidlo môže používať v cestnej premávke bez toho, aby sa vyžadoval nový proces schválenia vozidla na prevádzku v cestnej premávke.

poistenie na mieru
Značky: